Posaďte sa do prvej rady

Zaujal vás tento článok? Prihláste sa do nášho newslettra a dostávajte články z nášho blogu medzi prvými.

Určite každý marketingový špecialista, ktorý aktívne využíva tento analytický nástroj už zaznamenal príchod novej verzie s názvom Google Analytics 4. Pri vytváraní nového účtu sa nám už defaultne „nanúti“ nová verzia, čo určite veľa ľudí vystrašilo. Ak sa však tejto verzie chcete z istých dôvodov oblúkom vyhnúť, nezúfajte! Po vyplnení základných podrobností účtu (názov a nastavenie zdieľania) v ďalšom kroku rozbaľte rozšírené možnosti, ako je to na nasledujúcom obrázku. Objavíte tam možnosť vytvorenia účtu v starej verzii.

Krok1
Krok2

Ak vás však nová verzia Google Analytics 4 (GA4) láka a chceli by ste ju vyskúšať, poďme sa spoločne pozrieť na najzásadnejšie zmeny ktoré nás čakajú.


Hlavné princípy a zmeny oproti predchádzajúcej verzii


Úplne najväčšou principiálnou zmenou je samotná logika nástroja. Pričom Universal Google Analytics ako sme ho poznali doteraz bol založený na návštevách (sessions), jeho nástupca má celú logiku postavenú na event-based prístupe. Základným prvkom budú teda akési mikroeventy, ktoré vieme na základe určitých definícií a filtrov vysekať až na makroeventy, a teda dôležité ciele (konverzie) slúžiace na vyhodnocovanie záverov o efektivite marketingovej činnosti webu/aplikácie.
Prečo to tak je? Google týmto krokom pravdepodobne naznačuje príchod úplne novej éry vyhodnocovania údajov a definície základných jednotiek. Všetko sa bude točiť okolo udalostí, čo prinúti užívateľov zmeniť pohľad na hodnotenie výkonnosti jednotlivých kampaní, či zdrojov návštevnosti. Či bude táto zmena po chuti agentúram alebo majiteľom webov uvidíme odstupom času, myslím si však že nová analytická logika môže pomôcť vyhodnocovať lepšie závery a tým pádom zefektívniť marketingovú činnosť daného projektu. Návštevy pri hodnotení výkonu totižto nemajú takú výpovednú hodnotu, ako majú jednotlivé interakcie. Nie je dôležité koľko ľudí na web prinesieme, ale ako sa po príchode správajú a čo všetko počas danej relácie stihnú vykonať. V rámci tejto filozofie bude GA4 rozhodne prínosom.


Na čo všetko sa ešte môžeme pri novej verzii GA4 tešiť?

  • logika postavená na udalostiach (event-based prístup),
  • meranie viacerých udalostí už nebude potrebné nastavovať manuálne pomocou implementácie do kódu stránky alebo pomocou GTM (Ich zoznam nájdete TU),
  • možnosť posielať spolu s manuálne nastavenými udalosťami aj parametre (povolených až 25), viacero parametrov sa bude však odosielať automaticky,
  • nastavovanie vlastností užívateľov – slúžia na opis jednotlivých segmentov (zoznam automaticky zaznamenávaných vlastností nájdete TU),
  • tvorba a priraďovanie jedinečných ID používateľom pri odosielaní údajov do GA,
  • prepojenie s platformou YouTube a report činnosti návštevníkov,
  • detailnejšie prepojenie s Google Ads,
  • prepracovanejší reporting (na výber viacero šablón spolu s možnosťou rôznych analýz a prieskumov priamo v GA),
  • väčší dôraz na životný cyklus zákazníkov (najmä pri reportoch),
  • rozšírené možnosti udeľovania súhlasu so spracovávaním osobných údajov v rámci GDPR (návštevníci by mali mať viac diferencované možnosti pre udelenie súhlasu),
  • viac predikcie (nový GA4 bude pomocou machine learningu predpokladať vývoj metrík a upozorňovať na riziká a príležitosti),
  • ďalšie možnosti nahrávania dát priamo do GA (prakticky od kamkoľvek – napríklad z kamennej predajne).

Google Analytics 4 však ešte v blízkej dobe prejde určite viacerými zmenami v rámci dolaďovania. Predpokladám že v priebehu nasledujúceho roka, prípadne dvoch zaznamenáme ešte niekoľko zmien v rámci funkčnosti a celkového užívateľského rozhrania.

Oplatí sa začať používať GA4 už teraz?

Ak ste zvyknutí používať Universal Analytics a máte v ňom už väčšie množstvo dát, prejsť čisto na novú verziu neodporúčam. Veľkou výhodou je však možnosť paralelného (súbežného) odosielania dát do oboch verzií. Preto je dobrou voľbou nastaviť meranie aj pre GA4 čím skôr a mať tak v budúcnosti prístup k historickým dátam. Myslím si, že druhý merací kód (prípadne tag) nasadený v kóde vášho webu neovplyvní rýchlosť načítavania stránok do takej miery, aby to malo byť dôvodom pre absenciu týchto dát v budúcnosti. Z nich budete môcť vychádzať aj pri optimalizácii ďalších marketingových činností, ako je napríklad PPC reklama.


TIP: V prípade záujmu o PPC reklamu neváhajte vyskúšať náš nový interaktívny cenník, pomocou ktorého získate cenový odhad na pár klikov. ? Nájdete ho TU.

Ako vytvoriť účet GA4 a nastaviť meranie?

Ak ste doteraz nemali vytvorený žiadny Google Analytics účet, stačí postupovať podľa jednotlivých krokov. Keďže GA4 je už prednastavený ako defaultný, systém vám vytvorí novú verziu automaticky.

Pokiaľ už však máte vytvorený účet v predchádzajúcej verzii, stačí v Správcovi nájsť na úrovni Vlastníctva možnosť Inovovať na GA4.

Krok 1

Následne vyberiete zatiaľ jedinú funkčnú možnosť, a to Začať s tvorbou nového vlastníctva v Google Analytics 4.

Krok 2

Ďalej pokračujete potvrdením tvorby vlastníctva pomocou tlačidla Vytvoriť vlastníctvo.

Krok 3

Po vytvorení vlastníctva prejdite do sekcie Streamy údajov.

Krok 4

V tejto sekcii nájdete automaticky vytvorený stream údajov. Po jeho rozkliknutí sa vám zobrazia podrobnosti daného webového streamu. Tu nájdete aj pokyny pre nastavenie značkovania. Možnosti ostávajú nezmenené, a teda buď si do hlavičky HTML kódu vášho webu skopírujete kód globálnej značky (gtag.js), alebo na to použijete nástroj Google Tag Manager. Tento nástroj vám pomôže nasadiť merací kód bez nutnosti zásahu programátora. Jednoduchý návod ako na to nájdete v našom ďalšom článku.

Tak a je to! Teraz už ostáva len zbierať dáta, vyhodnocovať ich a maximalizovať efekt vášho online projektu pomocou správnej optimalizácie.

via GIPHY

Samozrejme nejaký čas určite zaberie aj zoznámenie sa s užívateľským prostredím novej verzie Google Analytics 4, ktorá prešla viacerými razantnými zmenami. Ale o tom možno detailnejšie v ďalšom článku. Ak chcete byť informovaný o publikovaní podobného obsahu ako prví, prihláste sa k odberu nášho newslettera. Budeme radi!

avatar

Autor: Mgr. Patrik Hradiský

Špecialista na výkonnostný online marketing, najmä PPC reklamu.

Návrat hore