Ak sa pohybujete vo svete online marketingu, často sa stretnete s pojmom PPC reklama. Medzi ľuďmi, ktorí sa s týmto výrazom stretávajú častejšie, zľudovelo tiež pomenovanie “pé-pé-céčka”. Čo však tento pojem znamená?
Ide o skratku vytvorenú z anglických slov “Pay-Per-Click”, a teda v preklade “platba za kliknutie”.
Už samotný názov teda napovedá o spôsobe odplaty za reklamné služby tohoto formátu. Inzerent naozaj platí iba za reálne kliknutie na jeho reklamu.
Ako to funguje?
Presný systém a algoritmus si vždy definuje prostredie, v ktorom inzerujete. Vo všeobecnosti však platí, že PPC reklama funguje na princípe aukcie.
Do tej vstupuje vami zadefinovaná maximálna cena za kliknutie a ohodnotenie reklamy, často označované ako akési “skóre kvality”.
Aukčný cyklus prebehne vždy pri zaznamenanom dopyte a vyberie spomedzi inzerentov tých najúspešnejších, ktorých reklamu zobrazí. Na základe úspešnosti v aukcii je tiež definované poradie reklám.
Tento spôsob hodnotenia zabezpečuje relevanciu celej inzercie. Nejde teda iba o to, nastaviť čo najvyššiu max. cenu/kliknutie, no veľmi dôležité je aj samotné spracovanie inzerátu v čo najvyššej relevancii k danému dopytu.
Kde sa reklama zobrazuje?
S PPC reklamou sa môžeme stretnúť na viacerých inzertných platformách. Medzi najpopulárnejšie u nás patria:
- Vyhľadávače: Google, Bing, Seznam,..
- Sociálne siete: Facebook, Instagram, LinkedIn,..
- Cenové porovnávače: napr. Heureka, Najnakup, Pricemania, Favi, Glami, Biano,..
Každá platforma je jedinečná a používa ju odlišná cieľová skupina návštevníkov. Je preto veľmi dôležité výber dôkladne zvážiť a vybrať platformu, ktorá bude čo najviac sedieť do vášho biznis modelu.
Koľko stojí PPC reklama?
Keďže cena za jednotlivé kliknutia sa môže v aukcii neustále meniť, presnú a stabilnú cenu nemožno vopred určiť.
Avšak inzerent má vždy kontrolu nam čerpaním kreditu, a teda môže si dopredu stanoviť, akú sumu chce za aké časové obdobie minúť.
Odporúčaná výška rozpočtu na PPC reklamu sa môže líšiť na základe viacerých faktorov, pričom najčastejšími sú:
- oblasť podnikania – každé odvetvie môže mať v inzercii inú cenovú hladinu,
- veľkosť publika – pri viac špecifikovanom cielení môže postačovať nižší rozpočet,
- požadovaný objem splnených cieľov,
- a pod,..
K nákladom sa tiež často pripočítava práca PPC špecialistu. Ten okrem úvodných nastavení zabezpečuje aj pravidelnú kontrolu a optimalizáciu výkonnosti reklamných kampaní.
Skúsený špecialista by sa mal postarať, aby ste z vašich kampaní získali vždy maximum, a aby ich výkonnosť nestagnovala. Naopak, odbornými zásahmi a pravidelným testovaním by mali byť vaše PPC kampane postupne schopné za rovnakú cenu prinášať stále viac výsledkov.
Chceli by ste zistiť cenový odhad PPC reklamy? Vypočítajte si to na mieru vášmu biznisu pomocou nášho interaktívneho cenníka.