Posaďte sa do prvej rady

Zaujal vás tento článok? Prihláste sa do nášho newslettra a dostávajte články z nášho blogu medzi prvými.

Prevádzkujete e-shop, ktorý už nespĺňa najnovšie trendy, nefunguje ako by mal a zároveň nemáte dostatočne vysoký rozpočet na vývoj nového? Alebo ste investovali nemalé zdroje do e-commerce riešenia na mieru a nechcete, aby prišli na zmar? Zvážte rekonštrukciu a optimalizáciu takéhoto e-shopu a doprajte mu tým druhý dych.

Všetko aktualizujte

Pri starších e-shopoch sa často automaticky predpokladá, že neboli pravidelne aktualizované. Zastarané môžu byť verzie samotného CMS, použitých pluginov, či napríklad verzia PHP preprocessora a databázy, ktoré sú na webe využívané. Pred začatím prác je dôležité všetko aktualizovať a prípadné chyby odladiť (často sa totiž po väčších aktualizáciách vyskytnú). Vyhnete sa tak vzájomnej nekompatibilite, rôznym bezpečnostným rizikám a zmeny by ste mali pozitívne pocítiť aj na rýchlosti.

Takéto chyby sa na vašom webe môžu objaviť v dôsledku nekompatibility kódu s použitou verziou PHP

Venujte čas dizajnu, UI/UX, responzivite

Svoj e-shop môžete zrevitalizovať napríklad vizuálne. Mnoho e-shopov ťaží zo svojho mena a stabilnej pozície na trhu, no na pohľad vyzerajú veľmi zle. Dizajn môže byť zastaraný, často dokonca neresponzívny, neprehľadný, navrhnutý bez akéhokoľvek ohľadu na UX (použiteľnosť). Zlý dizajn môže zákazníka odradiť úplne, alebo mu objednávkový proces dosť skomplikovať. Takýto zákazník sa môže druhý krát rozhodnúť pre iný – modernejší e-shop, možno aj na úkor trochu vyšších cien.

Dbajte preto na to, aby bol e-shop skutočne responzívny a praktický na všetkých typoch zariadení. Vizuál e-shopu sa spravidla dá od základu prekopať, alebo zrevitalizovať na akejkoľvek platforme – či už používate nejaké hotové e-commerce riešenie, alebo máte e-shop navrhnutý na mieru.

Optimalizujte nákupný proces

Nákupný proces začína návštevou e-shopu, prezeraním produktov v katalógu, ich vyhľadávaním a končí finálnou konverziou (odoslaním objednávky). Práve tu je často priestor pre najviac zmien a najefektívnejšie zlepšenie.

V katalógu produktov dbajte najmä na to, aby boli zobrazené všetky dôležité informácie (názov, cena, skladová dostupnosť, prípadne výška zľavy) a na to, aby bol zoznam produktov dostatočne čitateľný, rovnako ako aj produktové fotografie. Optimalizovať môžete tiež filtre, ktoré sú pri mnohých e-shopoch kameňom úrazu. Umožnite zákazníkom filtrovať produkty bez toho, aby bolo potrebné refreshnúť stránku. Ak sú produkty umiestnené v komplexnejšom strome kategórií, dajte zákazníkom možnosť prelistovať si ho celý, opäť bez nutnosti refreshu.

V rámci optimalizácie košíka sa môžete zamerať napríklad na prehľadnosť, UX a praktické podanie dôležitých informácií. Môžete napríklad zákazníkovi oznámiť, aké doby dodania majú jednotlivé produkty a v prípade, že sa líšia, môžete mu navrhnúť rozdelenie zásielok, aby mu časť objednávky prišla skôr. Všetko závisí od vás a od zručností vášho web developera.

Okrem toho môžete implementovať nejakú formu tzv. mini-košíka. Ide o prehľadný náhľad košíka, ktorý je stále po ruke bez nutnosti opustenia aktuálnej stránky. V náhľade nižšie sme takýto košík implementovali do e-shopu Detvianske ľudové umenie v rámci jeho optimalizácie a čiastočnej rekonštrukcie.

V poslednom kroku objednávky môžete spraviť viacero zmien. Môžete implementovať napríklad našepkávač (autocomplete) pre pole s adresou – pri správnom napísaní adresy sa potom zákazníkovi automaticky vyplní štát, mesto, aj PSČ. Podobnú funkcionalitu môžete implementovať pre firemné objednávky, kedy sa môžu fakturačné údaje načítať z registra po vpísaní názvu spoločnosti, alebo IČO.

V súvislosti s optimalizáciou sa môžete zamerať aj na pokročilejšiu webovú analytiku (vyhodnocovanie chýb objednávkového procesu a následná implementácia testov/opráv), či zber kontaktov pre účely remarketingu (automatická vázva na dokončenie nedokončenej objednávky a podobne).

Automatizujte zdĺhavé a repetitívne procesy

Okrem revitalizácie a úprav na front-end prostredí vášho e-shopu (to, čo vidí zákazník) sa môžete zamerať aj na zvýšenie efektivity práce s e-shopom a to dokonca pri nižších nákladoch. Reč je o automatizácií procesov, ktoré so správou e-shopu súvisia – skladové hospodárstvo, účtovníctvo, logistika, systémy 3. strán (dopravcovia, platobné brány), či predaj vášho sortimentu cez iné predajné kanály.

Automatizácii e-commerce procesov sme venovali celý článok, prečítať si ho môžete tu:
Ako na automatizáciu e-shopu pre vyššiu efektivitu práce a zníženie nákladov ?

Expandujte so zastabilizovaným e-shopom do zahraničia

Ak má váš e-shop na slovenskom trhu stabilnú pozíciu, vyzerá a funguje tak, ako by mal a chceli by ste váš sortiment ponúkať aj v zahraničí, expandujte. S tým samozrejme súvisí nemálo práce (administratívnej, aj web developerskej).

Kľúčový bude zahraničný brand (buď sa zmení, alebo zostane medzinárodný), príprava jazykových mutácií, zahraničných domén, optimalizácia rýchlosti pre zahraničie (osobitné servery, CDN) a samozrejme aj správne nastavenie daňových sadzieb, či spôsobov dopravy. V neposlednom rade je potrebné preložiť samotný obsah – čo môže byť pri tisícoch produktov skutočne beh na dlhé trate a preto sa naň treba adekvátne pripraviť.

Vyzerá už váš e-shop pekne a dokonca aj funguje? Nezabudnite na optimalizáciu

Ak už váš internetový obchod vyzerá podľa vašich predstáv a pracuje sa s ním veľmi prakticky, ešte stále nie ste na konci. Dôležitá je aj jeho optimalizácia. Môže ísť napríklad o robustnosť a rýchlosť, zabezpečenie pred útokmi, či SEO (optimalizáciu pre vyhľadávače).

V rámci rýchlosti by ste sa mali zamerať najmä na veľkosť jednotlivých stránok, načítavaných assetov (obrázky, zdrojové CSS/JS súbory, fonty…), či kvalitu zdrojového kódu (či už vlastného, alebo knižnice/pluginy tretích strán). Zvážte tiež použitie nejakého systému na zobrazovanie stránok z vyrovnávacej pamäte (cache), v prípade robustnejších e-shopov zvážte objektovú (databázovú) cache a použitie kvalitného vyhľadávacieho systému s efektívnym indexom. Možností je veľmi veľa aj v segmente optimalizácie a je len na vás (a na vašich web developeroch), do akých čisel sa vám váš e-shop podarí dostať.

V žiadnom prípade nepodceňujte optimalizáciu pre vyhľadávače – SEO. Sústreďte sa na prípravu kvalitného obsahu – produktových textov, fotografií, či popisov kategórií. Píšte relevantné a vecné blogy, úzko aj širšie súvisiace s vašim sortimentom. Pokiaľ vám to rozpočet dovoľuje, zverte svoj e-shop SEO špecialistovi, ktorý vám správu zastreší, alebo vám aspoň pripraví osnovu, podľa ktorej by ste mali postupovať a pomôže vám s vyladením základných chýb. S kvalitne nastavenou optimalizáciou pre vyhľadávače dosiahnete vyššiu organickú návštevnosť, s ktorou priamo súvisia aj vyššie tržby. Okrem organiky nezabudnite tiež na kvalitné nastavenie a optimalizáciu webovej analytiky, PPC kampaní a digitálneho marketingu celkovo. Návštevnosť z platených zdrojov totiž spravidla prináša najvyššie konverzné pomery.

„Potrebujem teda nový e-shop, alebo nie?“

Nie vždy.

Ak chcete posunúť svoj e-shop o niekoľko levelov ďalej, nemusí ísť nutne o kompletnú rekonštrukciu od základov. Často stačí revitalizácia dizajnu, oprava existujúcich a implementácia nových funkcionalít, automatizovanie niektorých procesov a celková optimalizácia. V prípade problémov s rýchlosťou a dosahovaní vyššej návštevnosti je často na mieste aj upgrade hostingového, resp. serverového riešenia. Obchod je po týchto zmenách schopný generovať výrazne vyššie tržby a to aj ak stojí na pôvodných základoch.

V minulosti sa nám napríklad podarilo zvýšiť tržby e-shopu nášho klienta viac ako 10-násobne, vďaka prestavbe jeho kľúčových častí, implementácii responzívnej verzie a kvalitne nastavenej PPC reklame. A to všetko za menej ako 6 mesiacov našej spolupráce.

Máte záujem o podobnú službu aj vy? Neváhajte nás kontaktovať!

Chyba: Kontaktný formulár nebol nájdený.

avatar

Autor: Kristián Filo

Web Developer a dizajnér so špecializáciou na WordPress a WooCommerce.

Návrat hore