Posaďte sa do prvej rady

Zaujal vás tento článok? Prihláste sa do nášho newslettra a dostávajte články z nášho blogu medzi prvými.

Pripravili sme pre vás slovník, ktorý obsahuje základné pojmy používané v oblasti PPC reklamy. V slovníku nájdete vysvetlenie najčastejších výrazov, s ktorými sa môžete stretnúť.

404AkvizíciaAtribúciaAukciaB2B/B2CBannerBounce rateBusiness ManagerCarouselCenový porovnávačCTACTRCZKDSAFeedGoogle AdsGoogle AnalyticsGTMInterakciaImpresieKampaňKľúčové slovoKonverziaKonverzný pomerLanding pageMerchant centerObsahová sieťOrganikaPixelPublikumPPAPPCReachReklamná skupinaRemarketingROIRozšírenia reklamyScreenshotShopping reklamaSingle ImageSEOSERPTrafficURL adresaUTM parametreUXVyhľadávacia sieť

404

Je to stavový HTTP kód, ktorý poukazuje na neexistujúcu stránku. Dôvodom býva spravidla chybný zápis URL adresy, alebo problém s jej identifikáciou (neexistuje/nastali zmeny).

Akvizícia

Ide o získavanie nových návštevníkov, ktorí nepochádzajú z remarketingového publika.

Atribúcia

Pripisovanie “zásluh” jednotlivým zdrojom pri dosahovaní vytýčených cieľov.

Aukcia (reklamná)

Proces pri ktorom sa rozhodne, či sa reklama zobrazí, prípadne na akej pozícii a za akú cenu. Do úvahy sa zväčša berie viacero faktorov (kvalita reklamy, relevancia, cenová ponuka,..).

B2B/B2C

Typ trhu, na ktorom podnik pôsobí. B2B (Business-to-business) – keď firma predáva inej firme. B2C (Business-to-customer) – keď podnik predáva konečnému spotrebiteľovi.

Bounce rate (miera odchodov)

Určuje pomer, koľko návštevníkov webu odišlo bez žiadnej interakcie. Pri e-mail marketingu ide o mieru vrátených e-mailov.

Business Manager

Nástroj pre firmy v prostredí Facebook na správu profilov, reklám či produktových katalógov.

Cenový porovnávač

Nástroj na agregáciu (porovnávanie) cien vyhľadávaného produktu naprieč všetkými e-shopmi zapojenými do aukcie. Inzercia pomocou cenových porovnávačov funguje väčšinou na princípoch PPC reklamy, a produkty sa do aukcie posielajú z tzv. produktového feedu.

CTA (call-to-action)

Ide o krátky reklamný text, ktorý vyzýva priamo k určitej akcii.

CTR (click-through-rate)

Miera prekliku. Táto metrika hovorí o tom, aký podiel zobrazení reklamy viedlo ku kliknutiu. Vyjadruje sa v percentách.

CZK (cena za klik)

Vyjadruje sumu, ktorú inzerent zaplatí za kliknutie na danú reklamu

DSA (reklama)

Dynamický formát reklamy v Google Ads, ktorý na základe zoznamu stránok (URL adries) zobrazuje reklamu na relevantné kľúčové slová z obsahu jednotlivých stránok.

Feed (produktový)

Zoznam produktov spolu s potrebnými parametrami (cena, dostupnosť,..) na podrobnejšiu špecifikáciu.

Google Analytics

Analytický nástroj umožňujúci zbierať a vyhodnocovať dáta o návštevách webových stránok.

Google Tag Manager (GTM)

Nástroj na jednoduchšiu implementáciu značiek a kúskov kódu na web stránku bez nutnosti zásahu programátora. Značku stačí nasadiť do HTML kódu raz, ďalšie značky je možné implementovať v rámci nej.

Interakcia

Najčastejšie sa používa pri hodnotení výkonnosti na sociálnych sieťach. Vyjadruje mieru angažovanosti používateľov s obsahom. (napr. označenie Páči sa mi to).

Impresie (Zobrazenia)

Vyjadrujú celkový počet zobrazení reklamy používateľom. Počet impresií môže byť vyšší, ako počet ľudí vystavených reklamou.

Kampaň (reklamná)

V online prostredí ide väčšinou o akúsi úroveň (často najvyššiu) v rámci štruktúry nastavovania reklamy. Zvykne zastrešovať aj nižšie úrovne, akými sú napríklad reklamná skupina a reklama.

Kľúčové slovo (KW)

Fráza opisujúca obsah danej webovej stránky. V reklame vo vyhľadávacej sieti ide o základný prvok celého systému inzercie. Inzerenti rozhodujú o tom, na ktoré kľúčové slová chcú zobrazovať svoju reklamu.

Konverzia

Akcia vykonaná návštevníkom webu, ktorú považujeme za splnenie cieľa.

Konverzný pomer

Percentuálne vyjadrený pomer návštevníkov webovej stránky, ktorí vykonali želanú akciu (konverziu).

Landing page (vstupná stránka)

Konkrétna webová stránka (s jedinečnou URL adresou), na ktorú sa návštevník dostane po určitej interakcii (otvorenie odkazu, kliknutie na reklamu,..).

Merchant center

Nástroj na správu informačných kanálov. Najčastejšie sa využíva ako zdroj údajov o produktoch pri Shopping reklame.

Obsahová sieť

Nástroj na správu informačných kanálov. Najčastejšie sa využíva ako zdroj údajov o produktoch pri Shopping reklame.

Organika (organická návštevnosť)

Návštevnosť webu získaná prirodzeným neplateným spôsobom z vyhľadávačov (napr. Google).

Pixel (FB)

Útržok kódu obsahujúci jedinečný identifikátor, pomocou ktorého Facebook získava informácie o návštevnosti a interakciách na našom webe.

Publikum

Skupina ľudí zodpovedajúcich určitej charakteristike (demografická, geografická,..). Pomocou cielenia reklamy na špecifické publiká vieme dosahovať vyššej relevancie.

PPA (Pay-Per-Action)

cena za akciu. Typ online reklamy, kde sa platí iba za vykonanie určitej akcie.

PPC (Pay-Per-Click)

Cena za kliknutie. Pojem označuje typ online reklamy, kde sa platí iba za reálne kliknutie (na reklamu).

Reach (dosah)

Vyjadruje celkový počet ľudí oslovených danou reklamou.

Reklamná skupina

Úroveň v rámci štruktúry nastavovania reklamy. Ide o akýsi súbor reklám, ktorým je na tejto úrovni možné nastaviť rôzne parametre (napr. cielenie, CZK,..).

Remarketing

Oslovovanie ľudí, ktorí s nami už v minulosti interagovali (s webom, reklamou, profilom na sociálnej sieti,..).

ROI (return on investments)

Vyjadruje návratnosť investícií. Vypočítava sa ako pomer výnosov k vynaloženým investíciám.

Rozšírenia reklamy

Ide o doplnenie dodatočných informácií do reklamy. Poskytujú potenciálnym zákazníkom ďalšie reklamné argumenty a zväčšujú rozmery reklamy.

Screenshot

Snímka obrazovky. Veľmi praktická pomôcka na prezdieľanie zobrazenia obrazovky počítača/smartfónu s ďalšími ľuďmi.

Shopping reklama (Google shopping/nákupy)

Formát reklamy v prostredí Google, ktorý umožňuje zobrazovať na vyhľadávané dopyty konkrétne produkty spolu s ďalšími charakteristikami (názov, obrázok, cena a odkaz na vstupnú stránku).

Single Image

Formát reklamy, často využívaný na sociálnych sieťach. Ide o reklamu iba s jedným obrázkom, ktorý môže byť doplnený o dodatočný text, cieľovú vstupnú stránku alebo CTA prvok.

SEO (search engine optimization)

Optimalizácia pre vyhľadávače. Ide o techniku na zvyšovanie organickej (neplatenej) návštevnosti.

SERP

Je stránka s výsledkami vo vyhľadávači. Ide o individuálne zobrazenie výsledkov pre konkrétnu zadanú frázu.

Traffic

Návštevnosť webu.

URL adresa

Vyjadruje umiestnenie súborov (najčastejšie webovej stránky) v online prostredí. Pomocou nej môžeme veľmi ľahko zdieľať jednotlivé stránky s ďalšími ľuďmi.

UTM parametre

Ide o pripojený úsek URL adresy, ktorý slúži na presnejšie vyhodnocovanie výkonnosti reklám naprieč rôznymi zdrojmi (umožní ho identifikovať). UTM parameter nemení zobrazenie webovej stránky.

UX (user experience)

Užívateľský zážitok. Ide o celkový dojem a skúsenosť s webom na strane návštevníka. Cieľom je dosiahnuť spokojnosť a maximalizovať prehľadnosť a intuitívnosť prostredia.

Vyhľadávacia sieť (Google)

Užívateľský zážitok. Ide o celkový dojem a skúsenosť s webom na strane návštevníka. Cieľom je dosiahnuť spokojnosť a maximalizovať prehľadnosť a intuitívnosť prostredia.

avatar

Autor: Mgr. Patrik Hradiský

Špecialista na výkonnostný online marketing, najmä PPC reklamu.

Návrat hore