Posaďte sa do prvej rady

Zaujal vás tento článok? Prihláste sa do nášho newslettra a dostávajte články z nášho blogu medzi prvými.

Kľúčové slová sú jedným zo základných stavebných prvkov inzercie v Google Ads, najmä vo vyhľadávacej sieti. Pomocou nich vieme určiť, na aké hľadané dopyty sa bude naša reklama zobrazovať vo výsledkoch vyhľadávania. Ich výber je v úvodnej fáze tvorby kampaní veľmi dôležitý, pretože ich formulácia rozhodne napríklad o tom, v akej fáze nákupného procesu oslovíme našich potenciálnych zákazníkov.
Okrem selekcie pre nás tých najvhodnejších kľúčových slov je však pri nastavovaní reklamných kampaní potrebné rozhodnúť aj o type zhody.

Nástroj Google Ads nám momentálne ponúka využiť nasledujúce typy zhody kľúčových slov:

  • presná zhoda
  • frázová zhoda
  • voľná zhoda
  • modifikovaná voľná zhoda.

Presná zhoda

Použitie tohto typu kľúčového slova nám zabezpečí najvyššiu možnú kontrolu nad zobrazovaním reklamy. Tá sa užívateľovi hľadajúcemu určitý dopyt zobrazí len v prípade, ak do Googlu zadá dopyt presne zhodný s našim kľúčovým slovom.

Tolerované sú niektoré odchýlky, ktoré napomáhajú zamedziť nezobrazeniu sa na takmer identické výrazy. Ide o nasledovné príbuzné  varianty:

  • preklepy,
  • slová v jednotnom/množnom čísle,
  • blízke synonymické výrazy,
  • skratky,
  • chýbajúca diakritika,
  • iné usporiadanie slov,
  • slová líšiace sa spojkami/predložkami.

Výhodou presnej zhody je veľmi dobrá kontrola, ktorá môže priniesť vyššiu CTR, avšak na druhej strane nás môže ukrátiť o zobrazovanie sa na ďalšie podobné slová, ktoré môžu bližšie charakterizovať náš ponúkaný produkt alebo službu.

Označenie: hranaté zátvorky [ ] .

Príklad

Frázová zhoda

Pri tomto type zhody sa naša reklama zobrazí na rovnaký hľadaný výraz, no akceptuje aj ďalšie slová pred alebo po zadanom kľúčovom slove. Tolerancia je podobná ako pri presnej zhode, a teda v základe vyhľadávaného dopytu toleruje príbuzné varianty (napríklad preklepy, množné čísla, inak použité diakritické znamienka,…). Avšak ak niekto doplní ďalšie slovo doprostred, naša reklama sa už zobrazovať nebude.

Frázová zhoda nám poskytuje možnosť zobrazovať sa na širší okruh vyhľadávaných výrazov, pričom kontrola je stále pomerne vysoká. Veľmi dobré využitie je napríklad pri produktových názvoch, kde sa nám reklama zobrazí aj pri bližšej špecifikácii daného produktu. Rovnako veľkou výhodou je, že tento typ zhody nám umožňuje tiež prezerať zoznam hľadaných fráz, ktoré sa nám chytali na zadané kľúčové slovo. Pomocou tohto zoznamu vieme na základe relevancie jednotlivé slová buď pridávať do nášho zoznamu slov, alebo ich naopak vylúčiť a zamedziť zobrazovaniu reklamy pre takéto frázy.

Označenie: úvodzovky " ".

Príklad

Voľná zhoda

Používanie voľnej zhody nám umožňuje zobrazovať reklamu na široký okruh súvisiacich kľúčových slov, a to bez nutnosti pridať ich do zoznamu. Tento typ zhody automaticky priraďuje ďalšie relevantné výrazy, pričom do úvahy môže brať aj nedávne vyhľadávanie našich potenciálnych zákazníkov. Vie šetriť veľa času, no na druhej strane nám poskytuje minimálnu kontrolu nad zobrazovaním reklamy. Je preto potrebné pravidelne sledovať zoznam hľadaných dopytov a priebežne vylučovať nežiadúce frázy.

Pri pridávaní kľúčových slov v prostredí Google Ads je voľná zhoda vždy nastavená ako predvolená. Ak chcete použiť iný typ zhody, je potrebné ho dodatočne pozmeniť.

Označenie: bez označenia.

Príklad

Modifikovaná voľná zhoda

Možnosťou zvýšenia kontroly nad voľnou zhodou je použitie modifikátora. Stačí pre dané kľúčové slovo nastaviť voľnú zhodu a pred jednotlivé slová pridať znamienko +. To spôsobí, že zobrazovanie reklám bude podmienené týmito slovami. Popri princípe voľnej zhody bude potrebné, aby hľadaný výraz obsahoval všetky slová označené modifikátorom. Okrem nich však môže výraz obsahovať aj iné slová umiestnené kdekoľvek (aj pomedzi).

Používanie modifikátorov nám umožní využiť výhody istej automatizácie voľnej zhody, no zároveň poskytuje možnosť podmieniť zobrazovanie reklám na výrazy obsahujúce tie najdôležitejšie prvky.

Označenie: +.

Príklad

Na ďalšom obrázku môžete vidieť spôsob zápisu jednotlivých typov kľúčových slov priamo v prostredí Google Ads. V spodnej časti sa nachádza tiež nápoveda, ktorá Vám pripomenie potrebné značenie. Napravo od textového poľa Vám systém po zadaní domény a kľúčového slova navrhne tiež ďalšie relevantné výrazy.

Používanie správnych typov zhody je pri inzercii v Google veľmi dôležité. Zlým nastavením môžeme prísť o kľúčových návštevníkov, ktorí síce vyhľadávajú naše produkty alebo služby, no iným spôsobom aký sme striktne zadefinovali v nástroji Google Ads. Na druhej strane však môžeme zobrazovať reklamu aj príliš širokému publiku ľudí, ktorí majú záujem o tovar nenachádzajúci sa v našej ponuke.

Preto je dobré zvoliť optimálnu cestu definovanú presne našim podnikaním, pričom výsledky inzercie je potrebné priebežne sledovať a optimalizovať.

Ak si na správne nastavenie kampaní netrúfate, radi Vám poskytneme profesionálne služby a poradenstvo v tejto oblasti.

avatar

Autor: Mgr. Patrik Hradiský

Špecialista na výkonnostný online marketing, najmä PPC reklamu.

Návrat hore