Posaďte sa do prvej rady

Zaujal vás tento článok? Prihláste sa do nášho newslettra a dostávajte články z nášho blogu medzi prvými.

V priebehu minulého roka nás oslovil klient, ktorý prevádzkuje menší e-shop Farmamix.sk s krmivami a doplnkami pre hospodárske a domáce zvieratá. Ide o spoločnosť, ktorá sa v offline svete pohybuje už dlhšie, no online priestor jej zatiaľ negeneroval dostatočné predaje. Kameňom úrazu bol internetový obchod, ktorý nebol postačujúci po technickej stránke a tiež nedostatočná komunikácia spoločnosti v prostredí online marketingu. Už po niekoľkých mesiacoch od začiatku spolupráce sa nám podarilo postaviť e-shop na nohy.

Ladenie e-shopu

Na začiatku spolupráce sme spravili technickú analýzu e-shopu. Nešlo o krabicové riešenie, ani žiadnu open-source platformu. E-shop bol naprogramovaný na mieru v „čistom“ PHP, no v kóde nebolo dodržaných viacero základných konvencií a viacero častí webu bolo naprogramovaných dosť nešťastne. Okrem toho bol web neresponzívny, absolútne neodladený z hľadiska SEO a po testovaní a analýze v rámci správy online kampaní sme objavili aj viacero nedostatkov v nákupnom procese, ktoré bolo treba odladiť. V rámci okresaných budgetov sme teda nevyvíjali nový e-shop, ale potrebné opravy a úpravy sme robili na už existujúcom riešení.

Stará neresponzívna verzia e-shopu (naľavo) a nová responzívna verzia e-shopu (napravo)

Na začiatku sme okrem potrebných rýchlych opráv implementovali kompletne responzívnu verziu e-shopu, aby sa obchod správne zobrazoval aj na mobilných zariadeniach, alebo displejoch s menšími rozlíšeniami. V rámci zlepšenia UI/UX sme tiež prekopali hlavnú navigáciu produktov, pridali sme tzv. „drobčekovú navigáciu“, aby užívateľ vedel, kde sa v rámci hierarchie stránok nachádza a implementovali sme tiež mini-košík, ktorý je aktualizovaný v reálnom čase a zákazník vidí jeho obsah bez toho, aby musel stránku znova načítať po každej zmene.

V súvislosti s ladením nákupného procesu obchodu sme naprogramovali napríklad viacero podmienok a scenárov pre výpočet ceny poštovného – napríklad na základe váhy produktu, lokality, či rôznych iných výnimiek. Opravili sme tiež nedostatočný e-mailing e-shopu, keďže starý e-shop odosielal iba základný e-mail po obdržaní objednávky, bez akýchkoľvek meta informácií objednávky. Aktuálne obchod v e-mailoch posiela všetky informácie o objednávkach, či ich položkách a to aj po zmene stavov objednávok.

Do e-shopu sme tiež implementovali platobnú bránu GP webpay, aby mohli zákazníci pohodlne platiť všetkými typmi platobných kariet. V súvislosti s týmto sme museli začať pre objednávky evidovať niekoľko nových stavov a celkovo prekopať evidenciu objednávok v databázovej štruktúre e-shopu.

Rozhranie platobnej brány GP webpay, implementovanej do e-shopu

Popri práci z hľadiska optimalizácie pre vyhľadávače (SEO) sme okrem rôznych technických opráv implementovali možnosť nastavovať meta informácie, či open-graph dáta pre jednotlivé podstránky, produkty a kategórie. V novej verzii e-shopu je teda možné explicitne vypĺňať názvy, popisy, či náhľadové obrázky jednotlivých podstránok, produktov a kategórií, ktoré sa zobrazujú v prostredí vyhľadávania a pri zdieľaní na sociálnych sieťach.

Nakoniec sme okrem rôznych menších nadstavieb naprogramovali rôzne exportné funkcie na generovanie XML produktových feedov, ktoré sú pravidelne aktualizované a využívané v prostredí online marketingu. V súčasnosti máme v to-do liste ešte niekoľko veľmi zaujímavých a prínosných úprav, ktoré budeme do e-shopu implementovať – medzi inými napríklad komplexné online napojenie na účtovný systém Pohoda, online napojenie na API dopravcu, či kompletná prestavba administračného rozhrania pre správu objednávok.

PPC reklama

E-shop Farmamix.sk fungoval už niekoľko mesiacov pred našou spoluprácou. Z pohľadu online marketingu klient komunikoval na sociálnych sieťach, užívateľov získaval aj z cenových porovnávačov. Avšak návštevnosť a počet dokončených objednávok bola pomerne nízka. Od klienta sme teda dostali požiadavku, nastaviť platenú reklamu (predtým nebola aktívna) a priniesť na web viac relevantných užívateľov.

Po konzultácii s klientom sme sa na úvod rozhodli pre PPC reklamu v Google vyhľadávaní. Jej výhodou je vysoká relevancia, keďže reklama sa zobrazí iba ľuďom, ktorí sami vyhľadávajú dané produkty. Navyše inzerent zaplatí iba vo chvílí, keď užívateľ klikne na reklamu.

Spravili sme analýzu kľúčových slov (prieskum fráz, ktoré ľudia v Google vyhľadávajú) a vybrali sme produkty/kategórie, ktoré budú na úvod konkurenčne najsilnejšie.

Vytvorili sme reklamné kampane, kde sme sa postarali aj o copywriting (texty reklám). Samozrejmosťou bolo nastavenie testovania rôznych reklamných variant, aby sme vedeli priebežne vyhodnocovať ich úspešnosť. (Pomohlo nám to neskôr zobrazovať ľuďom iba reklamy, ktoré majú najvyšší predpoklad zaujať.)

Ukážka textovej reklamy klienta v SERPE

Po spustení reklamy sme aktívne sledovali a vyhodnocovali výkonnosť jednotlivých kľúčových slov a reklám. Priebežne sme v inzercii podporovali tie najúspešnejšie, a naopak tie najmenej výkonné sme pozastavovali.

Časom sme pridali aj ďalšie formáty kampaní, ako napríklad tzv. DSA (Dynamická reklama vo vyhľadávaní). Pri tejto kampani sme do reklamného systému nahrali zoznam vybraných produktov (ich URL adresy), a systém následne zobrazoval reklamu automaticky (pokiaľ užívateľ v Google vyhľadával relevantný výraz k danému produktu). Samozrejme aj takúto kampaň je potrebné priebežne sledovať a optimalizovať jej výkon. Do účtu sme postupne pridali aj reklamu v nákupoch (Google shopping), ktorá užívateľom zobrazuje produkt aj vizuálne (spolu s charakteristikou).

Ukážka Shopping reklamy s produktom klienta

Tiež sme nastavili aj remarketing v obsahovej sieti (bannery), pomocou ktorého sme spätne oslovovali užívateľov e-shopu na partnerských weboch siete Google (viac ako 2 milióny webov a aplikácií). Táto reklama nám pomohla pripomínať sa ľuďom, ktorí už s e-shopom mali predchádzajúcu skúsenosť. Tiež sme im mohli pripomenúť výhody nákupu u nášho klienta.

A keďže dobre nastavená reklama je aj tak iba polovica cesty k nákupu, a druhá polovica sa odohráva práve na webe, pravidelne sme klientovi zasielali odporúčania na zlepšenie užívateľského prostredia. Postupným identifikovaním a opravou nedostatkov sme uľahčili užívateľom nákupný proces, a klientovi pomohli dosiahnuť vyšší pomer dokončených objednávok.

Celkovo sa nám počas prvých 6 mesiacov spolupráce podarilo zvýšiť mesačný počet objednávok a výšku tržieb o viac ako 1000% (10 násobok).

Denný nárast počtu objednávok a tržieb od spustenia e-shopu s vyznačeným dátumom začiatku spolupráce

S klientom spolupracujeme aj naďalej a pravidelne optimalizujeme výkonnosť jeho PPC reklamy. Pevne veríme, že sa nám rast predajov podarí udržať aj počas ďalších mesiacov.

V prípade, že prevádzkujete web, alebo e-shop a potrebujete pomoc s jeho správou, či výkonnostným online marketingom, neváhajte nás kontaktovať. Veľmi radi vám pripravíme ponuku na mieru.

Chyba: Kontaktný formulár nebol nájdený.

avatar

Autor: Mgr. Patrik Hradiský

Špecialista na výkonnostný online marketing, najmä PPC reklamu.

Návrat hore