Náš klient Slovenská autobusová doprava Zvolen, a.s. sa na nás obrátil s požiadavkou na prestavbu ich starého webu. Pôvodný web už niekoľko rokov z viacerých dôvodov nevyhovoval požiadavkám. Bol zastaraný z hľadiska používateľského rozhrania, z hľadiska technológií a tiež po bezpečnostnej stránke. Bol neatraktívny pre návštevníkov a neponúkal ani žiadny efektívny prínos pre zamestnancov. S príchodom nového webu sme sa (nie len) toto pokúsili zlepšiť.
Všestranný portál s prehľadnou nástenkou
Pri prvotnom kreslení webu sme vychádzali z dostupných dát a z informácií od zamestnancov spoločnosti. Cieľová skupina takéhoto webu nie je prakticky nijako ohraničená. Vedeli sme, že náš budúci návštevník môže byť 17-ročný študent hľadajúci spoj na smartfóne, ale aj 75-ročný dôchodca s prakticky nulovými skúsenosťami s prácou na počítači. Vsadili sme teda na jednoduchú a priamočiaru navigáciu a pokúsili sme sa docieliť, aby všetky relevantné informácie boli dostupné z hlavnej stránky (obmedziť počet krokov navigácie na minimum).
Hlavička webu obsahuje všetky často vyhľadávané informácie a kontakty na dispečing, alebo sekretariát jednotlivých závodov spoločnosti. Z hľadiska jednoduchej navigácie sme kládli dôraz aj na hierarchickú štruktúru stránok a podstránok. Celú mapu stránok sme teda premietli do prehľadnej a responzívnej „mega-menu“ navigácie.
Zastávky, linky, časy…
Kľúčovou časťou webového portálu je sekcia Doprava a jej podstránky. Práve sem smeruje väčšina návštevnosti. Na starom webe boli návštevníci odkázaní na tabuľkový prehľad liniek, alebo zastávok, z ktorého sa preklikli na neresponzívne PDF s mikroskopickým textom, kde museli študovať (relatívne zložité) číselníky, aby našli svoj spoj. Čoraz viac ľudí preto začalo využívať aplikácie tretích strán.
Nový web obsahuje okrem tabuľkových prehľadov liniek zoskupených podľa jednotlivých miest aj prehľadný zoznam všetkých zastávok (vývesiek) a to ako pre prímestské linky, tak aj pre všetky mestá.
Na rozdiel od liniek, zoznam zastávok (vývesiek) obsahuje podstatne viac záznamov a preto jednoduché radenie podľa mesta nie je postačujúce. Do webu sme teda implementovali full-textový vyhľadávač, ktorý v reálnom čase zobrazuje relevantné výsledky podľa hľadaného názvu zastávky. Vyhľadávač pracuje aj s jednoduchými preklepmi (medzery, pomlčky, bodky, čiarky, veľké/malé písmená, či diakritika).
Jednoduchá správa obsahu
Web sme postavili na obľúbenej platforme WordPress a aj napriek tomu, že sme všetky jeho časti vyvíjali na mieru, mysleli sme aj na to, že klient bude potrebovať jednoduché statické podstránky upravovať aj vo vlastnej réžii, bez potreby spolupráce s front-end developerom. Jednoduché podstránky sme teda vytvorili s page-builderom Elementor, ktorý je veľmi rýchly, intuitívny a spoľahlivý. Klient si teda dokáže vytvárať atraktívny obsah (nie len formátovaný text) aj sám.
Pre dynamický obsah (články, dokumenty, pracovné ponuky, ankety…) sme pripravili vopred navrhnuté PHP šablóny. Klient sa teda vôbec nemusí báť, že sa niečo na stránke zobrazí inak, ako by sa malo. Jednoducho vyplní všetky potrebné polia, nahrá obrázky, či prílohy a obsah publikuje.
Používatelia môžu priamo interagovať so stránkou viacerými spôsobmi. Môžu hlasovať v anketách, odoslať jednoduchý dotazník, zanechať spoločnosti pochvalu, či sťažnosť, alebo sa môžu uchádzať o zamestnanie priamo na webe. Pre tento účel sme vytvorili niekoľko prispôsobených formulárov, napríklad na poslanie žiadosti s možnosťou pripojiť životopis, alebo iné prílohy.
Ušetrené hodiny práce s importom na mieru
Cestovné poriadky sa menia niekoľkokrát ročne. V dobe pandémie je frekvencia zmien dokonca ešte častejšia. Okrem toho dochádza pravidelne k zmenám jednotlivých liniek. Všetky tieto zmeny je potrebné vykonať nie len v teréne, ale tiež online. Sú to desiatky liniek a stovky záznamov, ktoré je potrebné na webe aktualizovať a sú to dlhé hodiny pravidelnej mravčej práce, ktoré by sa dali zužitkovať oveľa prospešnejšie.
Navrhli sme preto plugin na mieru, ktorý pracuje s formátom súborov, generovaným interným systémom na správu cestovných poriadkov spoločnosti SAD Zvolen a tieto dáta importuje priamo do databázy webu. Importér dokáže importovať prímestské a mestské cestovné poriadky liniek a tiež vývesky zastávok. Všetkým záznamom je možné nastaviť platnosti, ktoré sa zobrazia priamo na webe. Okrem toho importér eviduje zmeny, návštevník teda na stránke nevidí len najnovšie cestovné poriadky, ale aj predchádzajúce. To je vhodné najmä v prípade, keď sú nové cestovné poriadky zverejnené v predstihu a cestujúci potrebujú mať prístup k cestovným poriadkom s končiacou platnosťou aj naďalej.
Kým na starom webe znamenala veľká aktualizácia cestovných poriadkov prácu na niekoľko dní, s novým importérom je to otázka niekoľkých minút.
Prínos webu
Spoločnosť SAD Zvolen dostala nový, moderný, bezpečný a rýchly web a my sa môžeme tešiť skvelej spolupráci. Tešíme sa, že je práca s webom pre klienta jednoduchá a prakticky bezstarostná. Rovnako sme radi, že sa nám podarilo spolu s klientom vyvinúť riešenie na správu cestovných poriadkov, aby boli tieto dôležité informácie pre verejnosť dostupné rýchlejšie a v prehľadnejšej forme.
Veríme, že sa bude webu dariť aspoň tak dobre, ako tomu bolo v roku 2020. Rozdiel v množstve a kvalite organickej návštevnosti je oproti starému webu (rok 2019) dosť výrazný a to aj napriek tomu, že bolo cestovanie v roku 2020 kvôli pandémii značne obmedzené.