Posaďte sa do prvej rady

Zaujal vás tento článok? Prihláste sa do nášho newslettra a dostávajte články z nášho blogu medzi prvými.

Tešíte sa z nového e-shopu, no nakoniec zistíte, že počet objednávok nie je to, čo ste od toho čakali? Pozrime sa spolu na 6 veľmi častých dôvodov, prečo možno aj váš e-shop nepredáva tak, ako by ste chceli.

1. Funkčnosť nákupného procesu

Môže vám to prísť banálne, no naozaj častým problémom býva nefunkčnosť, resp. problém s nákupným procesom. Ide o celú nákupnú cestu užívateľa od príchodu na vstupnú stránku, až po dokončenie objednávky (výber produktu, košík, pokladňa). Primárna je síce technická funkčnosť, no naozaj nepodceňujte ani zrozumiteľnosť a orientáciu celého procesu. To, že je niečo jasné a logické pre vás, neznamená že to tak bude aj u iných užívateľov. Ohľad treba brať na hlavnú cieľovú skupinu, no nezabúdajte ani na tie sekundárne.

Skúste sa na chvíľu vžiť do role rôznych typov spotrebiteľov, a pozrite sa na vec objektívne, alebo dajte proces otestovať pár nezainteresovaným osobám.

2. Dôveryhodnosť

Najčastejší problém pri starších a menej známych e-shopoch, alebo pri nedoladených tzv. „custom“ weboch (na mieru). Doba ide neustále dopredu, a s ňou aj dizajn e-shopov. Pokiaľ príde na váš web nový návštevník ktorý o vás ešte nepočul, pravdepodobne bude o niečo obozreteľnejší a skontroluje si niekoľko faktorov, či je u vás bezpečné nakúpiť (platí obzvlášť pri drahších produktoch a platbe vopred).

Odporúčame teda, aby váš e-shop vyzeral moderne a aktuálne, a aby ste eliminovali nedostatky (nefunkčné stránky a odkazy, zlé štýlovanie prvkov,…).

Pomôcť môže tiež:

  • aktuálny rok v päte (častý problém),
  • aktuálne recenzie od zákazníkov,
  • odznaky a certifikáty (napr. Overené zákazníkmi od Heureka),
  • aktivita na sociálnych sieťach (aktuálnosť).

3. Rýchlosť načítavania

Hádam nič nevie byť pri prezeraní webových stránok otravnejšie, ako pomalé načítavanie. Možno ešte dookola vyskakujúce pop-up okná .

Pomalé načítavanie môže byť síce v istých prípadoch spôsobené aj pomalým internetovým pripojením na strane užívateľa, no často je problém na strane eshopu.

Na vine ja väčšinou:

  • pomalý server,
  • formát a veľkosť obrázkov,
  • používanie robustných šablón,
  • zbytočný JavaScript,…

Odhad vášho skóre rýchlosti načítavania viete získať aj bezplatne, a to napríklad pomocou nástroja GTmetrix, alebo PageSpeed Insights.

4. Responzivita

Skoro 60% užívateľov pochádzalo v roku 2021 z mobilných zariadení (zdroj: gs.statcounter.com), a tento podiel medziročne rastie. Stále viac ľudí využíva na vyhľadávanie a prezeranie produktov práve mobily, čo zvyšuje dôležitosť responzivity u eshopov.

Aj ak predpokladáte, že užívatelia na mobiloch produkty iba prezerajú a objednávku dokončujú na počítači, neodladená mobilná verzia môže potenciálneho zákazníka odradiť natoľko, že sa na eshop už v budúcnosti nevráti.

Zdroj ukážky: caidenmedia.com

Responzivitu eshopu si môžete skontrolovať aj pomocou viacerých bezplatných nástrojov, napríklad Test pre mobilné zariadenia od Google.

5. Trhový faktor

Samozrejme ani nadupaný a odladený eshop vám nemusí prinášať objednávky, pokiaľ vaša ponuka nie je na trhu dostatočne zaujímavá. O vaše produkty musí byť dopyt, no rovnako musí byť ponuka dostatočne silná z pohľadu konkurencie.

Užívateľ síce môže eshop navštíviť a prezerať si vaše produkty, no nakoniec si vybraný tovar bude chcieť objednať s čo najvýhodnejšími podmienkami. Je potrebné pochopiť, že na rozdiel od offline sveta, je na internete naozaj jednoduché porovnať ponuku od viacerých predajcov.

Najsilnejšie konkurenčné výhody zvyknú byť:

  • cena produktov (primárny faktor),
  • cena a rýchlosť dodania,
  • možnosti platby,
  • šírka sortimentu (možnosť nákupu aj iných produktov),
  • iné výhody (vernostný program, dodatočný servis,…).

Tento faktor je vždy najrozumnejšie prehodnotiť ešte pred samotným vstupom na online trh.

Ukážka konkurencie pri konkrétnom produkte

6. Návštevnosť a jej relevancia

Eshop už máte doladený a ste presvedčený o konkurencieschopnosti svojej ponuky? Vynikajúce!

Ostáva však ešte taký „detail“, a to dostať na váš eshop návštevníkov. A nie tak hocijakých, ale v ideálnom prípade čo najrelevantnejších. Teda takých, čo majú o vaše produkty/služby reálny záujem, a sú v čo najneskoršej fáze nákupného rozhodovania.

Spravidla viete na svoj web získavať užívateľov platene (reklamou), alebo neplatene.

Neplatená návštevnosť

priamo, alebo návštevy z iných zdrojov/odkazov (ideálne, no väčšinou nedostatočný objem)

-veľmi populárne je tiež tzv. SEO (optimalizácia pre vyhľadávače, napr. Google). Ide o ladenie mnohých faktorov eshopu tak, aby sa vaše stránky zobrazovali na čo najvyšších pozíciách vo vyhľadávaní organicky (teda neplatene). Ide však o pomerne náročný a zdĺhavý proces (zmeny sa často prejavia až po niekoľkých mesiacoch). Každopádne vždy odporúčam na SEO priebežne pracovať (výsledky sa postupne dostavia).

Platená návštevnosť

-ak potrebujete rýchly zdroj návštev, pravdepodobne budete potrebovať zainvestovať do reklamy
-vďaka svojmu výkonu je veľmi populárna napr. PPC reklama, a to v rôznych prostrediach (Google, Facebook,…)

Samozrejme online prostredie ponúka široké množstvo typov reklamy, najlepšie je vašu situáciu prekonzultovať so špecialistom.

Ak potrebujete pomôcť s optimalizáciou vášho eshopu, alebo so správou reklamných kampaní, neváhajte nás kontaktovať.

avatar

Autor: Mgr. Patrik Hradiský

Špecialista na výkonnostný online marketing, najmä PPC reklamu.

Návrat hore