Posaďte sa do prvej rady

Zaujal vás tento článok? Prihláste sa do nášho newslettra a dostávajte články z nášho blogu medzi prvými.

Značka – brand – je názov, fráza, dizajnový prvok, alebo symbol, ktorý definuje produkt, alebo službu. Brand, alebo komplexná firemná identita, je jeden z dôvodov, prečo uprednostníte smartfón určitého výrobcu pred iným, alebo to, prečo si oblečiete konkrétnu bundu, či kabát aj keď sú o niečo drahšie. Aj napriek tomu, že každá spoločnosť má svoj obchodný názov, len veľmi malé percento z nich má aj svoj brand. Tie, ktoré ho majú, investovali čas, energiu a financie budovania značky – branding.

Branding je to, čo váš biznis potrebuje, aby upútal pozornosť ideálneho zákazníka. Je to proces, ktorý z nových zákazníkov vytvára lojálnu klientelu. Jednoducho povedané – je to absolútna nevyhnutnosť ak chcete, aby váš obchod prosperoval.

Je potrebných 5 až 7 vzhliadnutí (napr. loga), aby sa značka začala dostávať do pamäte zákazníka. Opakovanosť a konzistencia pri prezentácii značky pomáha vytvárať brand awareness – povedomie o značke.

Brand je celok, ktorý tvorí logo, identita značky, spôsob a konzistencia komunikácie, či forma jednotlivých kampaní

Prečo je branding dôležitý?

Pretože vám pomáha:

  • Odlíšiť sa od ostatných. Nezáleží na tom aký typ spoločnosti máte, v akej sfére podnikáte, alebo na akých zákazníkov cielite. Branding vám pomôže odlíšiť sa od ostatných a vybudovať unikátny a autentický dojem. Správne vybudovaný brand by mal presvedčiť zákazníka, aby obchodoval s vami a nie s konkurenciou.
  • Vybudovať brand awareness. Ak chcete vybudovať úspešnú značku, potrebujete, aby ju ľudia poznali. Správny branding (vrátane návrhu pútavého loga, webu, či iných komunikačných prvkov) vám pomôže určiť jednoznačný štýl komunikácie a zvyšuje povedomie o vašej značke na trhu. Funkčná firemná identita je kľúčová.
  • Vytvárať konzistentný zážitok pre vašich zákazníkov. Je dôležité, aby mal zákazník pri každej interakcii so značkou konzistentný dojem – či už pri návšteve webu, alebo osobnom stretnutí. Branding vám dovoľuje udržať kontrolu nad tým, ako ľudia vnímajú vašu značku a vy sa vďaka tomu môžete uistiť, že komunikácia prebieha tak, ako má.
  • Budovať spojenie so zákazníkmi a premieňať ich na lojálnu klientelu. Najúspešnejšie spoločnosti sú tie, ktoré majú vytvorené emocionálne spojenie so svojou klientelou. Vďaka tomuto spojeniu sa z bežných zákazníkov stávajú nadšenci značky. Ako toto spojenie vybudovať? Brandingom. Napríklad zabalenie emócií do štýlu komunikácie, alebo zapojenie psychológie farieb pri navrhovaní loga vám pomôže vybudovať spojenie so zákazníkom na oveľa silnejšej úrovni.
Logo retro kaviarne SMARAGD'78 ako základ brandu, ktorý je postavený na nostalgii a pozitívnych emóciách

Ak má váš brand jasne stanovenú dominantnú farbu, dostáva sa do povedomia o 80% rýchlejšie.

Na čo pri brandingu netreba zabúdať?

Existuje niekoľko vecí, ktoré sú neoddeliteľnou súčasťou dobre vybudovaného brandu:

  • Poslanie a hodnoty značky. Sú absolútnym základom každého brandingu. Každá značka by mala mať jasne definovaný súčasný stav, poslanie, krátkodobé aj dlhodobé ciele a spôsoby, akým ich chce dosiahnuť.
  • Komunikačné pokyny. Jasne stanovené štýly komunikácie – vizuálnej, verbálnej, neverbálnej, či emocionálnej. Častým príkladom je napríklad dizajn manuál značky, v ktorom je definované správne použitie loga, farieb, typografie, či grafických štýlov. Okrem toho by mali byť jasne definované aj postupy pre marketingové rozhodnutia a tvorbu kampaní.
  • Logo. Aj napriek tvrdeniu, že pekné logo mať jednoducho nestačí, je to najdôležitejší prvok brandingu, do ktorého by ste pre svoju značku mali investovať. Pri tvorbe loga by ste okrem estetiky mali myslieť aj na to, koho/čo vaša značka reprezentuje a ako by logo malo na zákazníkov pôsobiť.
  • Webstránka. Je ďalším kľúčovým krokom brandingu. Vaši zákazníci sú online a váš web je pre nich doslova virtuálny obchodný priestor. Ak sa v ňom necítia dobre, odídu. Váš web by mal byť vizuálne prívetivý, funkčný, praktický a mal by sa držať rovnakých pokynov, ako ostatné prvky brandingu.
  • Všetko ostatné, čo vaša značka potrebuje. Neexistuje totiž forma, ktorá platí pre všetkých rovnako. V závislosti od typu vašej značky by ste sa mohli zamerať napríklad na profesionálne vizitky, obalový dizajn, či posilnený event marketing. Preto je dôležité pristupovať k brandingu vždy individuálne.
Obalový dizajn proteínových výrobkov Koliba WPC

Lepšia značka znamená lepší marketing

Platí pravidlo, že produkty a služby majú obmedzenú životnosť. Ľudia túžia po zmene – menia svoj vkus a predmet záujmu. Na druhej strane dobrý brand – ak je kvalitne udržiavaný – môže vydržať navždy. Robiť marketing pre kvalitne vybudovaný brand je tak podstatne jednoduchšie (a zábavnejšie).

Lojálnosť zákazníkov môže byť pre spoločnosť 10 krát ziskovejšia ako jednorazové nákupy.

Billboard, ktorý by spoločnosti bez dobre vybudovaného brandu nepriniesol jedinú konverziu

Dodržiavanie brandingových pokynov a kvalitné marketingové prieskumy by vám mali pomôcť pri rozhodovaní, aké marketingové postupy zvoliť. Sústeďujete sa na tradičnejšie formy komunikácie, ako billboard, či rádio? Alebo je váš zákazník skôr oslovený YouTube videom, či kvalitným postom na Instagrame? Marketing môže byť mixom rôznych stratégií, ktorých je často priveľa. Pri kvalitnom brandingu by ste však mali byť schopní menej potrebné formy odfiltrovať a sústrediť sa len na to, čo funguje.

Logo pre malú spoločnosť, zaoberajúci sa upratovacími službami a predajom čistiacich prostriedkov

Stručne povedané, maketing je proces, ktorý vám má prinášať predaje a zisky. Branding, na druhej strane, je piliér, na ktorom staviate svoju reputáciu a lojálnosť zákazníkov.

Využite branding k posilneniu vášho biznisu

Zapamätať by ste si mali najmä jednu vec. Branding nie je podstatné meno, ale sloveso. Je to proces, ktorý sa v počiatočných fázach môže zdať skľučujúci – popri všetkom plánovaní, brainstormingoch a slepých uličkách – no váš biznis znateľne posilňuje.

Nezabúdajte, že ak sa v tomto procese začnete strácať, vždy je k dispozícii pomoc. Preto ak máte nápad, plán, alebo „len“ spoločnosť, ktorá nefunguje tak, ako by mala, ozvite sa nám a spoločne sa brandingu povenujeme.

avatar

Autor: Kristián Filo

Web Developer a dizajnér so špecializáciou na WordPress a WooCommerce.

Návrat hore